Stabdžių trinkelės yra viena svarbiausių stabdžiu sistemos dalių. Geros trinkelės gali tarnauti ilgai ir patikimai. Nekokybiškos stabdžių trinkelės gali padaryti stabdžių diske gilius griovius. Trinkelę sudaro plokštelė ir frikcinis antdėklas. Antdėklai skiriasi medžiaga iš kurios jie yra pagaminti. Kiekvienas frikcinių antdėklų gamintojas turi savo mišinio receptūrą į kurią įeina daugiau kaip 15 įvairių komponentų. Keičiant vieno ar kito komponento procentą, keičiasi ir stabdžių trinkelių savybės. Svarbi mišinio dalis – armuojantis komponentas. Nuo jo priklauso trinkelių patvarumas, atsparumas karščiui ir stabdymo savybių stabilumas.
Stabdžių kaladėlės turi būti vėsinamos. Įkaitus kaladėlėms, įkais ir stabdžių cilindrai bei stabdžių skystis. Kai stabdžių skystis užvirs, trinkelės nustos atlikinėti savo funkciją, todėl reikia garantuoti šilumos barjerą. Stabdymo metu pagrindinį krūvį perima priekinės stabdžių trinkelės, todėl priekinės ir galinės trinkelės nusidėvi nevienodu tempu. Ant vienų ir kitų galima įrengti daviklius, kurie praneš apie trinkelių nusidėvėjimo lygį. Tokie prietaisai būna tiek mechaniniai, tiek skaitmeniniai. Įrengus mechaninį prietaisą, stipraus nusidėvėjimo metu girdisi nemalonus girgždesys. Turint elektroninį įrenginį, užsidega specialus indikatorius. Keičiant trinkeles, geriausia keisti visas iš karto, priešingu atveju ratai bus stabdomi nevienodai.
Frikcinis antdėklas yra viena svarbiausių stabdžių trinkelių dalių. Jo užduotis – užtikrinti stabdymo procesą. Stabdymo kokybė išreiškiama trinties koeficientu. Gamintojai mėgina šį koeficientą padaryti stabiliu, tačiau ši užduotis ne iš lengvųjų. Šiuolaikiniai stabdžių trinkelių frikciniai antdėklai turi 0,35-0,45 trinties koeficientą. Mažesnis ir aukštesnis koeficientas gali byloti apie trinkelių nepatikimumą, o tai neigiamai atsispindi vairavimo saugume. Žemesnis koeficientas rodo pailgėjusį stabdymo laiką ir stabdymo kelią, aukštesnis padidina ratų blokavimo galimybę, o tai gali sukelti slydimą.
Kartais net naujos kaladėlės gali kelti labai erzinantį vairuotoją girgždesį. Pagrindinė jo atsiradimo priežastis – nekokybiška medžiaga, iš kurios pagamintos stabdžių trinkelės. Taip pat nemalonus garsas gali atsirasti jei stabdžių diskai neatitinka trinkeles, nes yra pagaminti iš nesuderinamų medžiagų.
Kaladėlių keitimas turi būti reguliarus, nes ši automobilių detalė yra pati pažeidžiamiausia. Egzistuoja klaidinga nuostata, kad trinkeles reikia keisti tam tikru nustatytu laiku, tada automobilis nekels rūpesčių. Tačiau kaladėlių nusidėvėjimas priklauso nuo daugybės faktorių, daugiausia nuo oro ir kelio sąlygų, individualaus vairavimo stiliaus. Egzistuoja universalūs patarimai, kada reikėtų keisti kaladėles, dažniausiai patariama tai daryti pravažiavus 15-20 tūkstančių kilometrų, sportinių automobilių stabdžių trinkelių tarnavimo laikas – 5 tūkstančiai kilometrų.
Stabdžių sistemos efektyvumas tiesiogiai priklauso nuo stabdžių trinkelių ir diskų būklės, o bendrai nustatyto termino, kada reikia jas keisti nėra, todėl periodiškai reikia apžiūrinėti stabdžių trinkeles ir diskus, ar ant jų neatsirado pažeidimų, kad kaladėlių keitimas visada būtų atliktas laiku.
You must be logged in to post a comment.